February 14, 2013

Berkelana di Bumi Allah ; Banting | Melaka

 

ASSALAMUALAIKUM :)

 

Apsal berkelana yek?mesti la,sastera sikit.tempat kita pijak/pegang or pape je lah,semua tu milik allah.eh,kau takyah berlagak la kalau ada duit banyak.semua tu allah boleh tarik.kun fa ya kun.rilek-2,bukan nak tuju atau marah kpd sesiapa pun.peringatan untuk kita yang mudah lupa.fafirru ilallah.

 

“Tears are prayers too. They travel to Allah when we can’t speak”

 

 

kali ini aku nak ceritakan pasal pergi Banting Selangor dan Melaka.weh,sebenarnya ni cerita tahun lepas.haha.aku pergi sana 14 Dec 2012 tak silap.pergi ke Banting kerana pergi ke majlis sambut menantu kakak aku.majlis tu 15 dec.so kena pergi awal kan.pergi sana  dengan dua buah kereta..

aku mula-2 naik dengan kereta pak sedara aku.yang lain tuh naik kereta ayah aku.lah.berhenti makan kat RNR Temerloh.terliur pulak tengok ikan patin,ngecek lah kat ayah aku.haha.padahal memang dah bawak bekal ayam masak merah.rajin kan mak aku :D

then, sambung perjalanan.yang pak sedara aku tadi dia pergi rumah anak dia kat PutraJaya.aku naik dengan ayah aku.menghala ke Banting.fuh,rupanya kitorang terlalu kat KL.jauh gila sikit la nak sampai.ni kira macam tersalah amek jalan la.merentas la kami ke dataran merdeka,jalan tar,masjid jamek,klcc,kl tower dan apa lagi aku taktau.first time gi meronda kat dataran merdeka.kesian,17tahun baru tengok secara live.haha.

dalam pukul 7 baru sampai homestay.tu pun kakak ngan abang ipar aku gi amek kat stesen minyak.kat homestay tuh dah sampai dah sedara aku yang lain.diorang dari aitu dah travelling je genting highlands lah,melaka,negeri sembilan dan seterusnya banting ni lah.fuyoo.sampai-2 kecapean aku.

malam tu pulak keluarga abang ipar aku ajak makan kat rumah dia.aku dengan tak larat plus pening kepala pergila.tak makan pun aku sebab taklarat.ceh,melebih pulak penat aku  dari driver kan.haha. esoknya pergi la sambut menantu kat sana.dekat je dengan homestay.terus packing-2 nak ke Melaka.moh tengok gambar..


 begaya dengan spek pinjam orang punya.hehe


 adib;saket la abang cik tindih adik.tsskk




 shahimi + nabihah

muncung mulut diaa

 dua-2 nak duduk atas aku.hehe

 saya Sheikh Al-Hasyri !

 
 mostly sedara dari ayah aku

 pasal aku je pandang sini?

s
 merempit

 ok,semua tak pandang kat kamera aku.hehe


 Sheikh Al-Harith & Sheikh Muhd Azim (kita geng,haha)


babai,saya nak jalan-2 kat melaka.hehe


selepas lelambai tangan semua,pergi la Melaka.dah booking homestay.kali ni punya lebih selesa la.siap ada mesin basuh.kat ayer molek rasanya sebab dekat dengan bandar hilir.esoknya pula baru pergi jalan-2.

keesokan harinya menjelajah zoo melaka,taman buaya.time ni lah teringat balik masa f3 pergi lawatan.masih segar di ingatan ku,cewah.kalau masa f3 tu ingat lagi kat taman buaya pergi masuk rumah hantu.kelako lah.harap je ahtong ngan tuek nak protect kitorang bila masuk rumah hantu tu.last-2,dia terketar-2.haha.masa kat taman buaya memacam lah buaya jumpa sekali dengan perfume diorang.heh,busuk.

kat zoo melaka pulak masa datang tu memang ramai gila orang.dengan panas teriknya.dahlah besar gila zoo tu.penat den berjalan sambil dukung adib.adib tu dah lah demam,tak larat jalan.ahaa..kalau masa f3 pulak teringat pergi jalan-2 sampai masuk tempat zirafah.kitorang memang taklarat nak jalan dah masa tu.puas mencari tempat keluar.nak beli ayaq kat situ dah lah mahal kan.



 ni buaya yang ada bonggol kat belakang.

 wuwuwu.teringat tempat ni.masa f3 ada jugak amek gambar kat sini


 haa,nilah dinosour paling kelakar bunyi dia.bunyi besi karat.

 
 babai buaya-2 sekalian.

 ni dekat zoo.aiy,tak lari burung ni


 budak hingusan,penat dukung dia.

 ni aku taktau nama dia apa.jarang dijumpai


petang tu pergi rumah sedara.bau2 bacang gitulah.takpernah jumpa.makan tengahari kat situ walaupun tak tengahari mana.dalm pukul 3 la.lapau dah perut.nasib baik makcik tu masak sedap sebabnya dia ni memang kerja jual lauk.ikan keli berlada.fuhh.terliur tak??hehe.

selepas itu,dalam selepas maghrib kot.pergi makan ikan bakar.lupalah nama dia.tapi kalau orang datang melaka memang akan ke sini kot.sampai-2,memang banyak restorangg.so,pergi kat sini.nama restoran tu pahlawan ke ape ntah.pastinya nama-2 tokoh-2 melaka la.
 

keesokannya(banyak nye esok) pulak,hari nak balik.sebelum tu,pergi la jenjalan kat menara taming sari,perigi hang tuah,kapal besar dan bazaar.masa f3 tu tak pergi la pulak perigi tu.hmm..

afif;abah,dalam tak perigi ni??


saya basuh kepala dengan air perigi.sejuk


 perigi ni katanya digali sendiri oleh hang tuah.fuh,hebat orang zaman dulu kan,sekarang ni nak jumpa perigi pun payah dan pembaziran air sentiasa berlaku.



 jaga,adib nak terjun.



 sukanya dia

 bila nak naik ni...keluh adikku,haha





 gayat budak ni.ngengade sangat




 dalam pukul 2 lebih bertolak dari melaka ke pahang.alhamdulillah,selamat sampai:) kami makan tengahari dekat N9.eh,sampai jugak N9 rupanya.nak balik lalu la sikit negeri tu kan.inilah dinamakan jauh perjalanan luas pemandangan.



2 smile (s) here :

 
Copyright sns-sitinur.blogspot.com :)